W czasie gdy medycyna „zachodnia” zajęta była liczeniem i mierzeniem, „wschód” koncentrował się na obserwacji naturalnych cyklów przyrody. Chińczycy wierzyli, że ciało ludzkie jest mikrokosmosem zanurzonym w makrokosmosie i pomiędzy tymi dwoma światami można znaleźć mistyczne połączenia i zależności tzw. Da shu (wielkie liczby). Dla starożytnych Chińczyków nie było zbiegiem okoliczności to, że cztery kończyny ciała ludzkiego odpowiadały liczbie pór roku i stron świata, albo że każda z 365 domniemanych kości i stawów w ciele człowieka odpowiada liczbie dni w roku. Idąc tym tokiem rozumowania, dla Chińczyka 12 rzek w Chinach znajduje odzwierciedlenie w postaci 12 meridianów.

W świetle współczesnych badań naukowych, przypadkowe skojarzenia takie jak Da shu mogą wydać się bezpodstawne, jednak w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej nie są istotne waga, czas czy objętość, ponieważ TMC nie posługuje się systemem miar do opisywania rzeczywistości. TMC wykorzystuje umowne obrazy i metafory zjawisk w świecie. Chińska Medycyna może mieć ograniczone spojrzenie na anatomię ludzkiego ciała, jednak choć system w TMC może różnić się od współczesnego zachodniego postrzegania świata opartego na badaniach naukowych, system TMC tworzy spójną wewnętrznie całość. Kaptchuk tłumaczy wschodnie podejście w następujący sposób:

“Cesarscy medycy doskonale wiedzą, że meridiany i duża część systemu nie są dostrzegalne podczas sekcji zwłok czy badania fizykalnego. Ale nie stanowi to dla nich powodu do zakłopotania. Mówią, że to nie ma znaczenia. Weryfikacja tej wiedzy to powrót do klasyków oraz mądrość starożytnych przodków”

Medycyna Wschodnia nie rozkłada ludzkiego ciała na mniejsze części, ale patrzy na nie całościowo – koncentruje się bardziej na funkcji poszczególnych narządów w relacji do całości, ponieważ żadna część nie istnieje samodzielnie. Ponadto, bierze pod uwagę nie tylko materię, ale także tak nienamacalne zjawiska jak emocje czy też duchowość, które wg TMC tworzą ciało ludzkie i nie mogą być oderwane od jego aspektu fizycznego.

Źródło: Praca magisterska: Małgorzata Maraj: “English Phraseology and Body Organs in the Light of Traditional Chinese Medicine – Divergence or Convergence”.